Iskolapszichológia

Az iskolapszichológus elsődleges feladata a gyermekek lelki egészségvédelme, továbbá a nevelő-oktató munka hatékonyságának fokozása. Munkájával támogatja a gyermekek személyiségfejlődését, értelmi és érzelmi fejlődésének biztonságát. Az iskolapszichológus nem terápiás szakember, feladata az egészséges személyiség optimális fejlődésének segítése.

A gyermekekkel közvetlenül, egyéni vagy csoportos foglalkozások keretében foglalkozik. A gyermekek beilleszkedését, társas kapcsolatait és iskolai teljesítményét segíti, valamint kezeli a tanulók kapcsolati, kommunikációs és esetlegesen fellépő teljesítményszorongásos tüneteit.
 

Szűrővizsgálatok és preventív feladatok

A tanulók iskolai életébenszámos ponton van lehetőség pszichológiai szűrővizsgálatok végzésére, amelyek gyakran osztálykeretek között lebonyolíthatók. Ilyenek a képességtesztek (pl. emlékezet, figyelem, stb.), a szociometriai vizsgálatok, a tanulási szokások, tanulási motiváció, vagy a beilleszkedési, magatartási, tanulási nehézségek vizsgálata. A csoportos szűrések segítséget adhatnak a pedagógus mindennapi munkájához, ezen túlmenően a pszichológus számára is fontos információkat nyújtanak. A szűrések adatai alapján feltárulhatnak olyan tanulási, magatartási vagy beilleszkedési nehézségek, amelyek kezelése fontos a gyermek pszichés egyensúlyának fenntartásához.

 

Osztályfoglalkozások

Osztályokkal történő foglalkozás megvalósulhat az osztályfőnöki tematika feladataihoz kapcsolódva. Ilyen lehet az egészségfejlesztés, egészségvédelem, a szexuális nevelés témájában történő előadás vagy beszélgetés, pályaválasztási tanácsadás, drogprevenciós foglalkozás, stb.

Osztályfoglalkozásra sor kerülhet akkor is, ha a közösség építése, erősítése a cél, illetve a tanulók közötti kapcsolatokat szeretnénk harmonikusabbá tenni. Ilyenkor ún. „kettős óravezetéssel”, az osztályt tanító tanárral együttműködve zajlanak a foglalkozások.

 

Kiscsoportos foglalkozások

Ezek a foglalkozások kiscsoportban (néhány gyermek részvételével) zajlanak, heti rendszerességgel, mindig azonos időpontban, tanítás után a kora délutáni órákban. A csoportok témája lehet pl. tanulási vagy szociális készségek fejlesztése, önismereti csoport, kommunikációs készségek fejlesztése vagy a szorongás oldása.

 

Egyéni foglalkozások

Egyéni foglalkozás iránti igényt a szülő, a pedagógus, vagy a tanuló is jelezhet.  Számos esetben életvezetési, mentálhigiénés, tanulási vagy kortárs kapcsolati problémákat jeleznek a gyermeket tanító pedagógusok.

Az iskolapszichológusi foglalkozás nem pszichoterápia. Az iskolapszichológus az egészséges tanuló életvezetését segíti, illetve krízistanácsadást nyújt váratlan, nehéz élethelyzetekben. A terápiás ellátást igénylő gyermeket továbbirányítja a megfelelő ellátásba.


Kapcsolattartás a szülőkkel

A szülők is megkereshetnek akár nevelési, tanulási, akár a gyermekkel kapcsolatos egyéb kérdésekben. Személyes konzultációra a Győzelem utcai épületben van lehetőség, előre egyeztetett időpontban. A fogadóórára előzetes telefonos bejelentkezés szükséges!  Telefon: 06 20 32 88 603  (munkaidőben). A szülő együttműködése nélkül igen nehéz érdemben a gyermek segítségére lenni.

 A szülő joga és lehetősége, hogy bármely a gyermekét érintő vizsgálati eredménybe betekintést nyerjen.

A szülő kötelessége, hogy biztosítsa gyermekének az iskolapszichológusi vizsgálaton és foglalkozásokon való részvételét, ha a nevelőtestület erre javaslatot tesz.

 

Matusinka Ágnes
iskolapszichológus